Ostrożnie, pożądanie
Ang Lee
dystrybucja: Monolith Video
W Ostrożnie, pożądanie oddziaływują w potężny sposób wirtuozeria reżyserska Anga Lee, magnetyczno-hipnotyzujące aktorstwo Tony Leunga i zjawiskowa kreacja debiutującej Tang Wei. Arcydzieło Lee pozostaje na długo w pamięci jako przykład wzorcowo zrealizowanego filmu postmodernistycznego. Reżyser obnaża rzeczywistość wojennej okupacji Chin przez Cesarstwo Japonii. A, obok drobiazgowo zrekonstruowanej rzeczywistości sprzed sześciu dekad, obserwujemy płomienny przykład wykorzystywania chińskich sekretów ars amandi. Ang Lee skonfrontował paroksyzmy wojny z orgazmicznymi uniesieniami kochanków.
Opis:
Twórca, wywodzący się z Tajwanu, sięgnął po niewygodny temat kolaboracji Chińczyków z okrutnymi potomkami samurajów. To, co przybysze z Nipponu wyczyniali przez 14 lat agresywnej okupacji w Państwie Środka jest dopiero od niedawna pokazywane na ekranach kin i telewizorów. Jednak w Ostrożnie, pożądanie nie ma śladu wzmianki o masakrze Nankinu, krwawych pacyfikacjach wsi chińskich czy eksperymentach z bronią bakteriologiczną. Ledwie został zaznaczony konflikt między nacjonalistami Czang Kaj-szeka, a komunistami Mao Zhe-Donga. W zasadzie tylko raz pojawia się w kwestii aktorskiej, spersonifikowane żądanie Partii, gdy w pozostałym czasie 2,5-godzinnej projekcji widać tylko wojska Koumintangu i siły kolaboracyjnego rządu Wang Czing—weja. Sami Japończycy są praktycznie niewidoczni w filmie – zaledwie oficerowie w burdelu i żołdak znęcający się nad Chińczykiem.
Początkowo Ang Lee skupia uwagę na grupie patriotycznej młodzieży akademickiej, angażującej się w działania ruchu oporu. Studenci usiłują walczyć z Japończykami, atakując współpracujących z nimi Chińczyków. Ich pragnienie odegrania się na zdrajcach nie ma pokrycia w doświadczeniu i umiejętnościach zabijania. Wygląda to bardziej na zabawę, szczególnie, że w ramach infiltracji środowiska małżonek notabli, miast rewanżu dochodzi do kosztownych zakupów w Szanghaju i Hongkongu.
Jednak właściwą kulminacją Ostrożnie, pożądanie jest związek wrogów. Magia duetu aktorskiego Tony Leunga i Tang Wei rozpościera się przed widzem już choćby od ich pierwszej, magnetyzującej wymiany spojrzeń, gdy zapoznają się podczas partyjki madżonga u żony pana Yi. Tylko retrospektywa oddala na chwilę przeistoczenia się tych dwoje osób w namiętnych kochanków, zachłyśniętych seksem. Niewątpliwe związek pana Yi z Mai Tai Tai (a w rzeczywistości Wang Jiazhi) może okazać się pouczająca dla polskiego społeczeństwa za sprawą ukazania bogactwa miłosnych figur. Reżyser wspierany przez wybitny kunszt operatorski Rodriga Prieto ukazał piękno skąpania kochanków w miłości. Te uczucie rozkłada emocjonalnie walczącą z wrogiem dziewczynę, udającą żonę handlowca. Romans Mai Tai Tai z cynicznym starym lisem prowadzi dziewczynę i jej przyjaciół ku nieuniknionej katastrofie (zapowiadanej przez tytuł), choć zagładę wieszczy sobie sam pani Yi.
Zmysłowy dramat Anga Lee zdobył sobie przewodnictwo w klubie artystycznego kina okraszonego niezwykłymi scenami erotycznymi. Ostrożnie, pożądanie przejęło palmę pierwszeństwa po Nagishie Oshimie i Bernardo Bertoluccim. Wyrafinowanie w ukazywaniu misternych gier miłosnych dowodzi ogromnego szacunku Lee wobec chińskiej tradycji, nawet mimo sadystycznych początków filmowego romansu.
dodano: 2008-02-20